Opel

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum OPEL Forum Strona Główna -> ( Opel Astra ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sztygar

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 430
Skąd jesteś (miejscowość / region): Podkarpackie
Posiadane auto: Opel Astra 1.6Si(silnik C16SE) caravan, Vectra B 1.6 16V(X16XEL) caravan, BMW e39 523i(M52TU B25) Touring 1999r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pią 21 Lis 2008, 15:57
Temat postu:

C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Proszę posiadaczy Asterek(Cors, Vectr, Kadettów i Vauxhalli) z silnikami 14SE, C14SE, C16SE o pomoc!
Jaki jest układ kabelków wtyczki potencjimetru przepustnicy(czujnik położenia przepustnicy-TPS).
Wystarczy mi podanie gdzie się konkretnego koloru kabel znajduje gdy się patrzy (na kable wtyczki podłączonej) od strony zbiorniczka płynu spryskiwacza i obudowy filtra powietrza(w Astrze F).
W moim był następujący układ:
1. Górny-niebieski
2. Dolny-brązowy
3. Prawy, w środku wys. wtyczki(przeciwległy do zabezpieczenia wtyczki przed zsuwaniem się)-czarnobiały.
Ja zmieniłem ten układ:
W pkt. 1 powinien być czarnobiały.
W pkt. 3 powinien być niebieski.
W schematach dołaczonych do WKŁ AUTO- "Obsługa i Naprawa Opel Astra Classic" Krzysztof Trzeciak jest błąd który dotyczy właśnie okablowania połaczenia wtyczki TPS.
Prawidłowo jest w WKŁ H.R.Etzold "Opel Astra i ...Sam..............".
Także w schemacie niemiecko-angielskim("Astra_F_10p"-nie pamiętam z jakiej strony go ściągnąłem) jest prawidłowo.
Po zmianie "kultura pracy" silnika i płynność wchodzenia na obroty znacznie się poprawiła i coś mi się zdaje, że mniej będzie siorbać paliwka.
Chcę skonfrontować z innymi samochodami z tym silnikiem(C16SE, Multec M(56), DIS).
Możliwe, że w moim oplu był to błąd fabryczny(wtyczkę ciężko rozebrać żeby nie uszkodzić-wolałem przeciąć kable przed nią i odpowiednio połączyć).
Proszę jedynie o spojrzenie i podanie ich "rozkładu".
Pozdrawiam!
_________________
Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Powrót do góry
Arek731

Stały Bywalec



Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 237
Skąd jesteś (miejscowość / region): Zach-pom.
Posiadane auto: VW Passat B5 FL Diesel
Piwa: 5/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 12:14
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Czescv Sztygar,czesc Wszystkim. W swojej Asterce mam silnik C16SE .U mnie jest taki uklad opisywanych polaczen:
Patrzac od boku auta po stronie pasazera.
GORNY - brazowy
DOLNY - czarno-bialy
SRODKOWY - niebieski.
Jak sprawuje sie Twoja Astra po zmianie polaczen o jakich piszesz?
Cos sie jeszcze zmienilo,czy nie pojawily sie zadne bledy na kompie?
Powrót do góry
Sztygar

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 430
Skąd jesteś (miejscowość / region): Podkarpackie
Posiadane auto: Opel Astra 1.6Si(silnik C16SE) caravan, Vectra B 1.6 16V(X16XEL) caravan, BMW e39 523i(M52TU B25) Touring 1999r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 13:45
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Cześć!
Jestem bardzo zadowolony ze zmiany, którą zrobiłem.
Błędów nie pokazał ani nie pokazuje żadnych.
Najważniejsze jest by niebieski był połaczony właśnie w środku w połowie wysokości wtyczki(po prawej stronie).
Niebieski zbiera sygnał ze "ślizgacza" i podaje na ECU. Brązowy(u mnie podaje zasilanie 5V-gdy się odepnie wtyczkę i zmierzy jego napięcie miedzy masą przy włączonym zapłonie).
Na napięcie na brązowym ma wpływ chyba patrząc na schemat korektor oktanowy. Czarnobiały ma dawać napięcie odniesienia z ECU(?).
W moim było to pomieszane oryginalnie.
Ważne jest też położenie brązowego i czarnobiałego-jak się je zamieni to potencjometr zaczyna działać odwrotnie.
Wyciągnąłem ECU, wydarłem i odsłoniłem wszystkie kable i sprawdziłem połączenia czujników z wtyczkami ECU i wszystko było OK. Tylko nie podobała mi się wtyczka potencjometru-jej okablowanie niezbyt logicznie było podłączone.
Elektrykiem i elektronikiem nie jestem ale praca silnika jest znacznie lepsza. Mam tu na myśli utrzymywanie wolnych obrotów, wchodzenie na wyższe i schodzenie z nich. Jest bardziej płynne.
Resztę podam na pw.
Pozdrawiam!
_________________
Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Powrót do góry
Arek731

Stały Bywalec



Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 237
Skąd jesteś (miejscowość / region): Zach-pom.
Posiadane auto: VW Passat B5 FL Diesel
Piwa: 5/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 15:51
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Jak myslisz.Taka przekladka opisywanych polaczen nie zagrozi w niczym silnikowi i komputerowi?Omylkowe podlaczenie nie spowoduje jakiejs zwary i komputera szlag nie trafi ... Moze w moim autku taka zmiana polaczen cos pomoze bo dalej borykam sie ze spadkiem mocy...
U mnie pozostawalaby zmiana tylko dwoch przewodow,gornego z dolnym.
Dziwi mnie ze na takim samym silniku Opel zastosowal rozne polaczenia.
Powrót do góry
Sztygar

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 430
Skąd jesteś (miejscowość / region): Podkarpackie
Posiadane auto: Opel Astra 1.6Si(silnik C16SE) caravan, Vectra B 1.6 16V(X16XEL) caravan, BMW e39 523i(M52TU B25) Touring 1999r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 20:00
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Ja wcześniej przeszukałem polskie w.w. i głównie niemieckie i angielskie.Na "elektrodzie" także dokładnej odpowiedzi, co do podłączenia właśnie kabla brązowego i czarnobiałego nie otrzymałem.Pewne jest, że niebieski masz dobrze(u mnie był w miejsu gdzie ECU ma dawać "napięcie odniesienia"-B8(power to sensor) na schemacie podłaczeń ECU i wtyczce-jeśli ściągnąłeś, i zamiast być z boku wtyczki to był u góry). Czyli zbierał bzdury.Nie znalazłem nigdzie rysunku jak ma to być we wtyczce C16SE.Patrząc na to:
http://www.czarnik.neostrada.pl/
i schemat : Astra_F_10p pdf.(MOTOR/ENGINE 14SE, C14SE, C16SE MULTEC M, element "P34")
Rysunek(czarnik) przedstawia układ od strony samych styków-pinów po zdjęciu wtyczki!
C-jak zwykle niebieski(A8-Signal from throttle potentiometer-czyli to co zbiera suwak potencjometru z nazwę to ścieżki oporowej zasilanej przez dwa pozostałe. Sygnał ten komp. bierze właśnie pod uwagę oceniając uchylenie przepustnicy).
Z tego co wywnioskowałem niebieski niezależnie o typu samochodu ma być zawsze na "C"
A-czarnobiały(B8-Power to sensor-napięcie odniesienia z ECU-w moim "nic"-może komp podaje po odpaleniu jakieś mV)
B-brązowy(D2-Ground to sensor-masa potencjometru-w moim 5V(?)
Pamiętając o tym, że gdzieś przeczytałem o odwrotnym podłaczeniu potencjometru przy jednopunktach podłaczyłem jednak tak jak na rys. wg "czarnik". I faktycznie zaczęło się dziać tak, że po dodaniu gazu(nie mam lpg) silnik się dławił i miał kłopoty z podniesieniem obrotów.
Prawdopodobnie ECU "posiłkowało się" wskazaniami MAP sensora i obrotami a potencjometr działał odwrotnie.
Wróciłem więc z brązowym(tak był oryginalnie) na dół a z czarnobiałym do góry(był na samym początku z boku-tam gdzie zawsze ma być niebieski).Niebieski pozostawiłem tam gdzie powinien być-czyli z boku(był na samym początku u góry.
Silnik zaczął pracować normalnie i tak jak opisywałem.
Podejrzewam, że masz odwronie założone kable brązowy z czarnobialym(przepraszam wcześniej sam już się zamotałem z tym niebieskim).
Jeszcze jedno-potencjometr ma być cały czarny.Te z jasną "klapką" są do jednopunktów.
To wszystko robiłem już eksperymentalnie mając w zanadrzu stare ECU do prób.Gdybyś coś próbował to radzę zresetować(0,5 godz. bez zasilania) i po podpięciu włączyć(przed odpaleniem) na chwilę "kontrolę błędów". ECU "wyczaja" wtedy krokowca w jakim zakresie jest jego praca.
Mi przy pierwszym odpaleniu na starym ECU wisiał na 2-2,5 tyś obr.
Aż mi serce krajało bo silnik był zupełnie zimny i niechciał zejść z obrotów i jakiekolwiek próby przegazowania kończyły się przydławianiem i [cenzura](kable miał tak jak w Twoim).
Po zgaszeniu i przestawieniu kabli(tak jak mam obecnie) zaczął normalnie reagować na gaz ale dalej wisiał na wyższych obrotach.
Krew mnie zaczeła za....... i sprawdziłem czy komp nie pokazuje czegoś(na zgaszonym zwarcie kabelkiem odpowiednich styków itd). Wszystko było ok.Po tym sprawdzeniu odpalił i kamień z serca-normalna praca.
Wymieniłem ECU na obecne.Gdy odpaliłem znów wisi 2tyś obr.
Powtórka-sprawdzanie błędów i po nim normalne odpalenie i normalna praca.
Obecnie zachowuje się normalnie, rano po odpaleniu:1200-1300 i stopniowo schodzi.
To tyle, bo ktoś mnie weźmie za gawędziarza.
Dla mnie to wszystko się nie zgadza(brązowy-masa:shock: i między tą masą a masą silnika czy karoserii jest napięcie 5V)
Pozdrawiam!
_________________
Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!


Ostatnio zmieniony przez Sztygar dnia Sob 22 Lis 2008, 21:58, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 20:00
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
Sztygar

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 430
Skąd jesteś (miejscowość / region): Podkarpackie
Posiadane auto: Opel Astra 1.6Si(silnik C16SE) caravan, Vectra B 1.6 16V(X16XEL) caravan, BMW e39 523i(M52TU B25) Touring 1999r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Sob 22 Lis 2008, 20:26
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Gdybyś coś robił to przy odłaczonym akumulatorze sprawdź złącze w okolicy pod DISem. Takie grubsze złącze wtyczka-gniazdo z kablami czarnym i czerwonym. Nimi idzie główne zasilanie kompa i pompy paliwowej(nie pamiętam czy tylko przekaźnika czy zasilania pompy).
Część złącza połączona z wiązką w peszelu idącą w kierunku wtrysków jest od strony kompa.Druga część idzie od akumulatora i na rozpiętym złączu na stronie od aku powinno być na czerwonym tyle co na aku gdy podłączysz klemę"+" i zmierzysz napięcie między czerwonym i stykiem "-"
akumulatora. Złącze musi być pewne!!.
To tak poza tematem potencjometru.
_________________
Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Powrót do góry
Sztygar

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 07 Mar 2008
Posty: 430
Skąd jesteś (miejscowość / region): Podkarpackie
Posiadane auto: Opel Astra 1.6Si(silnik C16SE) caravan, Vectra B 1.6 16V(X16XEL) caravan, BMW e39 523i(M52TU B25) Touring 1999r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 24 Lis 2008, 19:44
Temat postu:

Re: ( Opel Astra ) C16SE-układ kabli wtyczki potencjometru przepustnicy TPS


Doszedłem do końca, który powiniem być początkiem Mad Pisząc o wtyczce nie przyglądnąłem się jej dokładnie. Wynika to z tego że miałem identyczną wtyczkę z całym układem "Euro TR2"(był wcześniej zainstalowany gdy opel przyjechał z Niemiec) i na niej sprawdzałem czy da się "wysmyknąć" kable wraz z pinami gdybym chciał podobną operację zrobić na tej przy silniku. Zdając sobie sprawę iż jest to możliwe ale trudne, dałem spokój tej przy potencjometrze(przeciąłem kable).Wszystkie złącza tak jak wspomniałem przeglądnąłem i dzisiaj wyciągnąłem pomarańczową "uszczelkę" kabelków przy wtyczce i zobaczyłem, że była ona o 90 stopni przekręcona w lewo w korpusie wtyczki Confused  Evil or Very Mad . Same kabelki są prawidłowo usytuowane-połączone z pinami wtyczki Exclamation .Arek731 i ja mam prawidłowo o czym przekonałem się gdy znalazłem wreszcie zdjęcie na forum "elektroda".Samą poprawę pracy sinika w moim przypadku najprawdopodobniej przyniosło przeczyszczenie i podoginanie wszystkich dostępnych styków, a głównie wtyczki-złącza które znajduje się na zewnątrz i które opisałemWcześniej na kablach zasilających ECU(wtyczki przy ECU) było 11,7V gdy na aku w tym samym czasi bylo 12,2V(pomiar bez żadnego obciążenia i wyłączonej stacyjce).Obecnie wszędzie jest tak samo. Kombinowałem przy dwóch rzeczach za jednym razem zamiast spradzać efekty po kolejnych czynnościach.Przepraszam jeżeli wprowadziłem, wprowadzałem w błąd Exclamation  Exclamation  Embarassed Szczególnie Arka731!Pocieszeniem jest, że ECU jest GŁUPOODPORNE(mam na myśli oczywiście siebie) i wszelkie zmiany cierpliwie zniosło(dalsze próby robiłem wciąż na zamontowanym, bo nie chcialo mi się dostawać niego).Ważne jest by odłaczać aku i nie uzywać lutownicy transformatorowej!Coś dla rozjaśnienia:
http://www.ctscorp.com/automotive/datasheets/525.pdf
A-czarnobiały(+5V, zasilanie z ECU)
B-brązowy(masa z ECU)
C-niebieski(to nie "ground" tylko idzie sygnał do ECU)
Taki układ jest w C16SE(gniazdo potencjonetru).
Lekką poprawę dynamiki można uzyskać odpowiednio ustawiając uchylenie przepustnicy ale to wymaga trochę czasu i nerwów(jedną śrubeczką zmienia się wartości kilku wielkości odczytywanych przez ECU a co za tym idzie pewna zmiana charakterystyk momentu i mocy).
Temu co dobrze chodzi radzę dać sobie spokój.
Pozdrawiam wszystkich!(w szczególności posiadaczy C16SE i pochodnych)
_________________
Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum OPEL Forum Strona Główna -> ( Opel Astra ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Opel Astra »

Opinie o samochodach Opel Astra - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Opel Astra ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.


OpelInsignia

25 900

2010r.

211 824 km

mazowieckie

OpelMeriva

21 500

2011r.

213 000 km

pomorskie

OpelCorsa

9 900

2009r.

264 643 km

mazowieckie

OpelVectra

8 990

2004r.

224 549 km

pomorskie

OpelCorsa

13 400

2008r.

130 071 km

pomorskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Klub Corsa    Vectra Klub Polska   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System