Proszę posiadaczy Asterek(Cors, Vectr, Kadettów i Vauxhalli) z silnikami 14SE, C14SE, C16SE o pomoc!
Jaki jest układ kabelków wtyczki potencjimetru przepustnicy(czujnik położenia przepustnicy-TPS).
Wystarczy mi podanie gdzie się konkretnego koloru kabel znajduje gdy się patrzy (na kable wtyczki podłączonej) od strony zbiorniczka płynu spryskiwacza i obudowy filtra powietrza(w Astrze F).
W moim był następujący układ:
1. Górny-niebieski
2. Dolny-brązowy
3. Prawy, w środku wys. wtyczki(przeciwległy do zabezpieczenia wtyczki przed zsuwaniem się)-czarnobiały.
Ja zmieniłem ten układ:
W pkt. 1 powinien być czarnobiały.
W pkt. 3 powinien być niebieski.
W schematach dołaczonych do WKŁ AUTO- "Obsługa i Naprawa Opel Astra Classic" Krzysztof Trzeciak jest błąd który dotyczy właśnie okablowania połaczenia wtyczki TPS.
Prawidłowo jest w WKŁ H.R.Etzold "Opel Astra i ...Sam..............".
Także w schemacie niemiecko-angielskim("Astra_F_10p"-nie pamiętam z jakiej strony go ściągnąłem) jest prawidłowo.
Po zmianie "kultura pracy" silnika i płynność wchodzenia na obroty znacznie się poprawiła i coś mi się zdaje, że mniej będzie siorbać paliwka.
Chcę skonfrontować z innymi samochodami z tym silnikiem(C16SE, Multec M(56), DIS).
Możliwe, że w moim oplu był to błąd fabryczny(wtyczkę ciężko rozebrać żeby nie uszkodzić-wolałem przeciąć kable przed nią i odpowiednio połączyć).
Proszę jedynie o spojrzenie i podanie ich "rozkładu".
Pozdrawiam! _________________ Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Czescv Sztygar,czesc Wszystkim. W swojej Asterce mam silnik C16SE .U mnie jest taki uklad opisywanych polaczen:
Patrzac od boku auta po stronie pasazera.
GORNY - brazowy
DOLNY - czarno-bialy
SRODKOWY - niebieski.
Jak sprawuje sie Twoja Astra po zmianie polaczen o jakich piszesz?
Cos sie jeszcze zmienilo,czy nie pojawily sie zadne bledy na kompie?
Cześć!
Jestem bardzo zadowolony ze zmiany, którą zrobiłem.
Błędów nie pokazał ani nie pokazuje żadnych.
Najważniejsze jest by niebieski był połaczony właśnie w środku w połowie wysokości wtyczki(po prawej stronie).
Niebieski zbiera sygnał ze "ślizgacza" i podaje na ECU. Brązowy(u mnie podaje zasilanie 5V-gdy się odepnie wtyczkę i zmierzy jego napięcie miedzy masą przy włączonym zapłonie).
Na napięcie na brązowym ma wpływ chyba patrząc na schemat korektor oktanowy. Czarnobiały ma dawać napięcie odniesienia z ECU(?).
W moim było to pomieszane oryginalnie.
Ważne jest też położenie brązowego i czarnobiałego-jak się je zamieni to potencjometr zaczyna działać odwrotnie.
Wyciągnąłem ECU, wydarłem i odsłoniłem wszystkie kable i sprawdziłem połączenia czujników z wtyczkami ECU i wszystko było OK. Tylko nie podobała mi się wtyczka potencjometru-jej okablowanie niezbyt logicznie było podłączone.
Elektrykiem i elektronikiem nie jestem ale praca silnika jest znacznie lepsza. Mam tu na myśli utrzymywanie wolnych obrotów, wchodzenie na wyższe i schodzenie z nich. Jest bardziej płynne.
Resztę podam na pw.
Pozdrawiam! _________________ Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Jak myslisz.Taka przekladka opisywanych polaczen nie zagrozi w niczym silnikowi i komputerowi?Omylkowe podlaczenie nie spowoduje jakiejs zwary i komputera szlag nie trafi ... Moze w moim autku taka zmiana polaczen cos pomoze bo dalej borykam sie ze spadkiem mocy...
U mnie pozostawalaby zmiana tylko dwoch przewodow,gornego z dolnym.
Dziwi mnie ze na takim samym silniku Opel zastosowal rozne polaczenia.
Ja wcześniej przeszukałem polskie w.w. i głównie niemieckie i angielskie.Na "elektrodzie" także dokładnej odpowiedzi, co do podłączenia właśnie kabla brązowego i czarnobiałego nie otrzymałem.Pewne jest, że niebieski masz dobrze(u mnie był w miejsu gdzie ECU ma dawać "napięcie odniesienia"-B8(power to sensor) na schemacie podłaczeń ECU i wtyczce-jeśli ściągnąłeś, i zamiast być z boku wtyczki to był u góry). Czyli zbierał bzdury.Nie znalazłem nigdzie rysunku jak ma to być we wtyczce C16SE.Patrząc na to:
http://www.czarnik.neostrada.pl/
i schemat : Astra_F_10p pdf.(MOTOR/ENGINE 14SE, C14SE, C16SE MULTEC M, element "P34")
Rysunek(czarnik) przedstawia układ od strony samych styków-pinów po zdjęciu wtyczki!
C-jak zwykle niebieski(A8-Signal from throttle potentiometer-czyli to co zbiera suwak potencjometru z nazwę to ścieżki oporowej zasilanej przez dwa pozostałe. Sygnał ten komp. bierze właśnie pod uwagę oceniając uchylenie przepustnicy).
Z tego co wywnioskowałem niebieski niezależnie o typu samochodu ma być zawsze na "C"
A-czarnobiały(B8-Power to sensor-napięcie odniesienia z ECU-w moim "nic"-może komp podaje po odpaleniu jakieś mV)
B-brązowy(D2-Ground to sensor-masa potencjometru-w moim 5V(?)
Pamiętając o tym, że gdzieś przeczytałem o odwrotnym podłaczeniu potencjometru przy jednopunktach podłaczyłem jednak tak jak na rys. wg "czarnik". I faktycznie zaczęło się dziać tak, że po dodaniu gazu(nie mam lpg) silnik się dławił i miał kłopoty z podniesieniem obrotów.
Prawdopodobnie ECU "posiłkowało się" wskazaniami MAP sensora i obrotami a potencjometr działał odwrotnie.
Wróciłem więc z brązowym(tak był oryginalnie) na dół a z czarnobiałym do góry(był na samym początku z boku-tam gdzie zawsze ma być niebieski).Niebieski pozostawiłem tam gdzie powinien być-czyli z boku(był na samym początku u góry.
Silnik zaczął pracować normalnie i tak jak opisywałem.
Podejrzewam, że masz odwronie założone kable brązowy z czarnobialym(przepraszam wcześniej sam już się zamotałem z tym niebieskim).
Jeszcze jedno-potencjometr ma być cały czarny.Te z jasną "klapką" są do jednopunktów.
To wszystko robiłem już eksperymentalnie mając w zanadrzu stare ECU do prób.Gdybyś coś próbował to radzę zresetować(0,5 godz. bez zasilania) i po podpięciu włączyć(przed odpaleniem) na chwilę "kontrolę błędów". ECU "wyczaja" wtedy krokowca w jakim zakresie jest jego praca.
Mi przy pierwszym odpaleniu na starym ECU wisiał na 2-2,5 tyś obr.
Aż mi serce krajało bo silnik był zupełnie zimny i niechciał zejść z obrotów i jakiekolwiek próby przegazowania kończyły się przydławianiem i [cenzura](kable miał tak jak w Twoim).
Po zgaszeniu i przestawieniu kabli(tak jak mam obecnie) zaczął normalnie reagować na gaz ale dalej wisiał na wyższych obrotach.
Krew mnie zaczeła za....... i sprawdziłem czy komp nie pokazuje czegoś(na zgaszonym zwarcie kabelkiem odpowiednich styków itd). Wszystko było ok.Po tym sprawdzeniu odpalił i kamień z serca-normalna praca.
Wymieniłem ECU na obecne.Gdy odpaliłem znów wisi 2tyś obr.
Powtórka-sprawdzanie błędów i po nim normalne odpalenie i normalna praca.
Obecnie zachowuje się normalnie, rano po odpaleniu:1200-1300 i stopniowo schodzi.
To tyle, bo ktoś mnie weźmie za gawędziarza.
Dla mnie to wszystko się nie zgadza(brązowy-masa:shock: i między tą masą a masą silnika czy karoserii jest napięcie 5V)
Pozdrawiam! _________________ Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Ostatnio zmieniony przez Sztygar dnia Sob 22 Lis 2008, 21:58, w całości zmieniany 1 raz
Gdybyś coś robił to przy odłaczonym akumulatorze sprawdź złącze w okolicy pod DISem. Takie grubsze złącze wtyczka-gniazdo z kablami czarnym i czerwonym. Nimi idzie główne zasilanie kompa i pompy paliwowej(nie pamiętam czy tylko przekaźnika czy zasilania pompy).
Część złącza połączona z wiązką w peszelu idącą w kierunku wtrysków jest od strony kompa.Druga część idzie od akumulatora i na rozpiętym złączu na stronie od aku powinno być na czerwonym tyle co na aku gdy podłączysz klemę"+" i zmierzysz napięcie między czerwonym i stykiem "-"
akumulatora. Złącze musi być pewne!!.
To tak poza tematem potencjometru. _________________ Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Doszedłem do końca, który powiniem być początkiem Pisząc o wtyczce nie przyglądnąłem się jej dokładnie. Wynika to z tego że miałem identyczną wtyczkę z całym układem "Euro TR2"(był wcześniej zainstalowany gdy opel przyjechał z Niemiec) i na niej sprawdzałem czy da się "wysmyknąć" kable wraz z pinami gdybym chciał podobną operację zrobić na tej przy silniku. Zdając sobie sprawę iż jest to możliwe ale trudne, dałem spokój tej przy potencjometrze(przeciąłem kable).Wszystkie złącza tak jak wspomniałem przeglądnąłem i dzisiaj wyciągnąłem pomarańczową "uszczelkę" kabelków przy wtyczce i zobaczyłem, że była ona o 90 stopni przekręcona w lewo w korpusie wtyczki . Same kabelki są prawidłowo usytuowane-połączone z pinami wtyczki .Arek731 i ja mam prawidłowo o czym przekonałem się gdy znalazłem wreszcie zdjęcie na forum "elektroda".Samą poprawę pracy sinika w moim przypadku najprawdopodobniej przyniosło przeczyszczenie i podoginanie wszystkich dostępnych styków, a głównie wtyczki-złącza które znajduje się na zewnątrz i które opisałemWcześniej na kablach zasilających ECU(wtyczki przy ECU) było 11,7V gdy na aku w tym samym czasi bylo 12,2V(pomiar bez żadnego obciążenia i wyłączonej stacyjce).Obecnie wszędzie jest tak samo. Kombinowałem przy dwóch rzeczach za jednym razem zamiast spradzać efekty po kolejnych czynnościach.Przepraszam jeżeli wprowadziłem, wprowadzałem w błąd Szczególnie Arka731!Pocieszeniem jest, że ECU jest GŁUPOODPORNE(mam na myśli oczywiście siebie) i wszelkie zmiany cierpliwie zniosło(dalsze próby robiłem wciąż na zamontowanym, bo nie chcialo mi się dostawać niego).Ważne jest by odłaczać aku i nie uzywać lutownicy transformatorowej!Coś dla rozjaśnienia:
http://www.ctscorp.com/automotive/datasheets/525.pdf
A-czarnobiały(+5V, zasilanie z ECU)
B-brązowy(masa z ECU)
C-niebieski(to nie "ground" tylko idzie sygnał do ECU)
Taki układ jest w C16SE(gniazdo potencjonetru).
Lekką poprawę dynamiki można uzyskać odpowiednio ustawiając uchylenie przepustnicy ale to wymaga trochę czasu i nerwów(jedną śrubeczką zmienia się wartości kilku wielkości odczytywanych przez ECU a co za tym idzie pewna zmiana charakterystyk momentu i mocy).
Temu co dobrze chodzi radzę dać sobie spokój.
Pozdrawiam wszystkich!(w szczególności posiadaczy C16SE i pochodnych) _________________ Do ASO nie chodzę, bo jest mi nie po drodze!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Opel Astra ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.